Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Pastoriusa

Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Pastoriusa

Z ogromnego dorobku pisarskiego (373 pozycje) Joachima Pastoriusa ab Hirtenberg herbu własnego (1611 – 1681), historiografa, lekarza królewskiego, pedagoga i poety, wybija się na czoło dzieło Florus Polonus, stanowiące de facto przystępnie opracowany podręcznik dziejów Polski. Był on niezwykle wówczas potrzebny, na co wskazuje pięć kolejnych wydań, wciąż uzupełnianych i poprawianych; do celów dydaktycznych używano go jeszcze w XVIII stuleciu.

 Po raz pierwszy to kompendium polskich dziejów, doprowadzonych do roku 1572, autor ogłosił w Lejdzie w 1641 r. (wraz z dołączonym Peplum Sarmaticum). Florus Polonicus, nawiązujący w tytule do imienia znanego rzymskiego historyka, bazował w znacznej mierze na dziełach Marcina Kromera, lecz od razu zdobył sobie duży rozgłos. Działalność naukowa Pastoriusa została dostrzeżona i należycie oceniona przez króla Jana Kazimierza, który w 1654 r. przyznał mu oraz gdańskiemu wydawcy Jerzemu Försterowi wysoką pensję (1800 florenów). W 1662 r. sejm polski zatwierdził indygenat, nadany temuż Pastoriusowi i jego potomkom przez ostatniego Wazę.

Piąta i ostatnia edycja (poprzednie m. in. z 1651 i 1664 r.) Florus Polonicus, seu historiae Polonicae epitome (Gdańsk 1679) została zadedykowana Janowi III Sobieskiemu. Wydarzenia historyczne autor doprowadził w tym wydaniu do 1660 r., tzn. do okresu, kiedy w latach 1659 – 1660 uczestniczył jako sekretarz i protokolant poselstwa polskiego w pertraktacjach oliwskich. Najobszerniej nakreślił dzieje panowania Jana Kazimierza, swojego dobroczyńcy i mecenasa.

Do druku dodano nie tylko sztychowaną podobiznę Pastoriusa, lecz także miedziorytowa kartę tytułową, stanowiącą zarazem alegorię chwały i sławy Jana III Sobieskiego. Kompozycja, upamiętniająca także niedawne wstąpienie na tron Sobieskiego, przedstawia ukoronowanego Orła Białego w locie, trzymającego w dziobie gufrowaną wstęgę z tytułem dzieła, a w szponach tarczę (herb Janina Sobieskich) z monogramem JRP [Joannes Rex Poloniae]. Z tarczy biją snopy światła na glob ziemski z zarysem kontynentów i napisem POLONIA. Z obłoków wyłania się uśmiechnięta tarcza słoneczna w promieniach.

Jan III Sobieski niemniej wysoko oceniał zasługi Pastoriusa: w kwietniu 1680 r. z prezenty królewskiej mianowano go kanonikiem kantorem warmińskim. Monarcha zamierzał również obdarzyć go dochodami z parafii elbląskiej, czemu na przeszkodzie stanęła choroba dziejopisa (jesień 1681), a potem śmierć 26  grudnia tego roku. Pochowano go w katedrze fromborskiej.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Joachim Pastorius, historiograf Ich Królewskich Mości

      Joachim ab Hirtenberg Pastorius, herbu własnego[1], pochodził ze Śląska. Urodził się w Głogowie 15 września 1611 roku. Ojciec jego, nieznany z imienia pastor luterański, nazywał się Hirten (co w języku polskim znaczy pasterz). Joachim też początkowo używa

      Reprodukcja grafiki. W centrum orzeł w koronie, trzymający w szponach herb. Z lewej strony słońce i słup światła sięgający do herbu. Poniżej widok na miasto. Na pierwszym planie namioty tureckie i pędzący żołnierze na koniach. Jest to alegoria Bitwy pod Wiedniem.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Solskiego

      Niezwykle uzdolniony matematyk i architekt, jezuita Stanisław Solski (1622–1701), swoją znajomość z hetmanem i marszałkiem koronnym Janem Sobieskim odnowił we Lwowie wkrótce po 1662 r. Wiosną 1667 r. został kapelanem na jego dworze i spowiednikiem Marii K

      Karta z księgi. Jest to rysunek, która przedstawia mechanizmy fontann. Ilustracja do dzieła Stanisława Solskiego „Architekt polski, to jest nauka ulżenia wszelkich ciężarów”.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Haura

      Jan Sobieski – znany ze swoich upodobań ziemiańskich, doskonały i zapobiegliwy gospodarz, a także zamiłowany ogrodnik i pszczelarz – w swojej bibliotece nie mógł obyć się bez najpopularniejszej wówczas książki z zakresu gospodarstwa wiejskiego. Było nią d

      Rycina przedstawia portret króla w koronie w ramie podtrzymywanej przez orła i amorki. Poniżej stoją dwaj rycerze, trzymają mapę Polski. Jeszcze niżej namioty tureckie i głowy zabitych Turków.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Andrzeja Maksymiliana Fredry

      Kasztelana lwowskiego Andrzeja Maksymiliana Fredrę (ok. 1620 – 1679) – moralistę, historyka, pisarza politycznego oraz wojskowego – łączyły z Janem III Sobieskim dobre, długoletnie kontakty. Jako uczestnik elekcji 1648 r. zwrócił na siebie uwagę ostrymi w

      Karta ze starej księgi. Jest to tytułowa karta dzieła Andrzeja Maksymiliana Fredry pt. „Przysłowia mów potocznych, albo przestrogi obyczajowe, radne, wojenne”. Rysunek przedstawia pomnik z obeliskiem opleciony szarfą z napisem: Mądrze mów, mądrze czyń.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Rousseau de La Valette

      W księgozbiorze królewskim nie mogło zabraknąć pierwszej „biografii” Jana Kazimierza Wazy, skreślonej piórem Francuza skrywającego się pod inicjałami D. L. V. R. Chodzi oczywiście o dzieło pt. Casimir Roy de Pologne, wydane w Paryżu u Claude’a Barbin w 16

      Karta tytułowa dzieła Michela Rousseau de La Valette „Casimir Roy de Pologne”.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Dorohostajskiego

      Krzysztof Mikołaj Dorohostajski herbu Leliwa, o przydomku Monwid (1562 – 1615), marszałek wielki litewski, pan na Dorohostajach na Wołyniu oraz Oszmianie Murowanej w województwie wileńskim, zaprzyjaźniony z Radziwiłłami, był postacią znaną, zarówno na kró

      Grafika przedstawia konia w biegu, który odwraca głowę za siebie. Biegnie w stronę pól. Po boku i nad nim elementy uprzęży? Jest to grafika ze zbiorów Biblioteki Narodowej.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Ricauta

      W bibliotece królewskiej, wśród ok. 30 tytułów dzieł o tematyce wschodniej, znajdowało się 10 publikacji poświęconych dziejom i sprawom Turcji. Jak dalece siedemnastowieczni Polacy byli zainteresowani tym groźnym przeciwnikiem, świadczy – dokonane za pano

      Stara grafika. Przedstawia wnętrze bogato zdobione orientalnymi ozdobami i grupę osób. Jest to mężczyzna na tronie i towarzyszący mu dostojnicy. To Muhammed IV w otoczeniu dworu.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Breynego

      Ziemiańskie upodobania Jana III Sobieskiego znalazły odbicie w gromadzonej przezeń, dość różnorodnej, literaturze z tego zakresu. Z dziedziny botaniki figurowało w bibliotece królewskiej dzieło autorstwa Jakuba Breynego, Exoticarum aliarumque minus cognit

      Karta z grafiką ze staraj księgi. Przedstawia grupę ludzi na tle pejzażu. Stoją przed postumentem i donicą z dużym kwiatem.  Powyżej, na tle nieba, słońce i księżyc, oraz dwa małe amory trzymające  rozpiętą szarfę z napisem. W tle ogród i zarys pagórków.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Samuela ze Skrzypny Twardowskiego

      W polskiej historiografii XVII stulecia poczesne miejsce zajmuje poemat biograficzny pt. Władysław IV król polski i szwedzki, napisany trzynastozgłoskowcem przez Samuela Twardowskiego i wydany w Lesznie w 1649 r. u Daniela Vettera.Autor dzieła, wywodzący

      Karta książki. Przedstawia portret mężczyzny w zbroi, który dosiadł rumaka, na tle fragmentu barokowej architektury. Poszczególne elementy ozdób architektonicznych oddane są bardzo szczegółowo. Jest to karta tytułowa dzieła Samuela Twardowskiego pt. "Władysław IV, król polski i szwedzki" wydanego w 1649 r.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Wilhelma de Beauplana

      Wilhelm Le Vasseur de Beauplan (ok. 1600 – 1673), francuski inżynier i kartograf wojskowy, potomek szlacheckiej rodziny hugenockiej, zasłynął głównie jako autor dzieła Description d’ Ukranie, qui sont plusieurs provinces du Royaume de Pologne, wydawanego

      Kozacy, fragment generalnej mapy Ukrainy autorstwa Guillaume'a le Vasseur de Beauplana z 17 w.

    Słowa kluczowe