Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Wilhelma de Beauplana

Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Wilhelma de Beauplana

Wilhelm Le Vasseur de Beauplan (ok. 1600 – 1673), francuski inżynier i kartograf wojskowy, potomek szlacheckiej rodziny hugenockiej, zasłynął głównie jako autor dzieła Description d’ Ukranie, qui sont plusieurs provinces du Royaume de Pologne, wydawanego parokrotnie w XVII stuleciu, w paru językach (m. in. Rouen 1659, 1651, 1660, 1661, 1673, Paris 1661, Amsterdam 1662, 1663, 1667).

Księga Beauplana, dedykowana królowi polskiemu Janowi Kazimierzowi i ogłoszona drukiem po raz pierwszy w nakładzie stu egzemplarzy, cieszyła się wielkim powodzeniem, zarówno z uwagi na treść, mającą charakter niemal dokumentu, jak i żywe, interesujące pióro. Dokumentaryzm Opisania Ukrainy opierał się bowiem na pobycie autora w Rzeczpospolitej, a konkretnie na pograniczu Dzikich Pól w latach 1634 – 1635; wówczas Beauplan budował i obwarowywał Nowy Koniecpol, Krzemieńczuk i Kudak. W lipcu 1639 r. udał się nad porohy dnieprowe celem odbudowania zburzonego w międzyczasie Kudaku, a przy tej sposobności zlustrował i skartował cały dolny bieg Dniepru. W 1646 r. przebywał w Barze i wznosił forteczkę w Nowogrodzie (Wierchowie), już jako kapitan artylerii. W Polsce działał więc przede wszystkim w dziedzinie fortyfikacji, wznosząc kilkadziesiąt „słobód” i zamków oraz szeregu warowni w większym stylu (wspomniany Kudak, Bar, zamek w Brodach).

Zwiedzając w ten sposób całą Ukrainę, Beauplan sporządzał noty zawierające – poza opisem terytoriów – wiadomości o przyrodzie, ludności Ukrainy i Krymu, o stosunkach społecznych i politycznych i o tamtejszych obyczajach. Objaśniał dokładnie wszystko, co zobaczył i co zaprzątnęło jego uwagę, a więc np.: czym w istocie są dnieprowe porohy, dlaczego mięso niektórych przepiórek jest trujące, jak obronić się przed chmarami komarów i much, ale i jak wygląda wymiar sprawiedliwości w Polsce i dlaczego każdy polski szlachcic chce być starostą. Będąc inteligentnym i bystrym obserwatorem, bez trudu zauważał narastającą potęgę Kozaków, pokpiwał nieco z nadmiernego obciążenia jazdy polskiej wszelakiego rodzaju uzbrojeniem, dziwił się wreszcie wystawnemu życiu polskiej szlachty, a przede wszystkim pijaństwu. Autentyzm relacji Beauplana sprawdzał się najlepiej w szczegółach, kiedy np. opisywał z niemałym wstrętem – wielokrotnie doświadczony na Ukrainie kolejnymi nalotami szarańczy (1645 – 1646) – spożycie posiłku w trakcie takiej inwazji: „Przy jedzeniu bydlaki te nie dawały chwili spokoju; gdy się kroiło na talerzu jakie mięso, kroiło się zarazem i szarańczę. Zaledwie się usta zdołało otworzyć, by doń owo mięsiwo wetknąć, a niezwłocznie trzeba było wypluwać szarańczę”.

Barwne opowieści tego pracowitego i ruchliwego Francuza (zmarłego w Rouen, dokąd przeniósł się w 1652 r.), niewątpliwie zafascynowanego Ukrainą, przedostały się do wielu poświęconych jej książek, powstałych w XVII i XVIII w. Echa owych relacji odnajdujemy nawet na kartach Ogniem i mieczem Henryka Sienkiewicza, który korzystał tu z niestety dowolnego przekładu Juliana Ursyna Niemcewicza z 1822 r.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Dzieło życia Beauplana

      Kwintesencją kartograficznego kunsztu francuskiego kartografa Beauplana miała zostać „Specjalna mapa Ukrainy”, dzieło, które przyniosło mu prawdziwą sławę. Wydrukowana na ośmiu arkuszach w skali 1:452 000 w gdańskiej oficynie Hondiusa w 1650 roku, była dz

      Generalna mapa Ukrainy autorstwa Guillaume'a le Vasseur de Beauplana z XVII w.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Solskiego

      Niezwykle uzdolniony matematyk i architekt, jezuita Stanisław Solski (1622–1701), swoją znajomość z hetmanem i marszałkiem koronnym Janem Sobieskim odnowił we Lwowie wkrótce po 1662 r. Wiosną 1667 r. został kapelanem na jego dworze i spowiednikiem Marii K

      Karta z księgi. Jest to rysunek, która przedstawia mechanizmy fontann. Ilustracja do dzieła Stanisława Solskiego „Architekt polski, to jest nauka ulżenia wszelkich ciężarów”.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Haura

      Jan Sobieski – znany ze swoich upodobań ziemiańskich, doskonały i zapobiegliwy gospodarz, a także zamiłowany ogrodnik i pszczelarz – w swojej bibliotece nie mógł obyć się bez najpopularniejszej wówczas książki z zakresu gospodarstwa wiejskiego. Było nią d

      Rycina przedstawia portret króla w koronie w ramie podtrzymywanej przez orła i amorki. Poniżej stoją dwaj rycerze, trzymają mapę Polski. Jeszcze niżej namioty tureckie i głowy zabitych Turków.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Andrzeja Maksymiliana Fredry

      Kasztelana lwowskiego Andrzeja Maksymiliana Fredrę (ok. 1620 – 1679) – moralistę, historyka, pisarza politycznego oraz wojskowego – łączyły z Janem III Sobieskim dobre, długoletnie kontakty. Jako uczestnik elekcji 1648 r. zwrócił na siebie uwagę ostrymi w

      Karta ze starej księgi. Jest to tytułowa karta dzieła Andrzeja Maksymiliana Fredry pt. „Przysłowia mów potocznych, albo przestrogi obyczajowe, radne, wojenne”. Rysunek przedstawia pomnik z obeliskiem opleciony szarfą z napisem: Mądrze mów, mądrze czyń.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Rousseau de La Valette

      W księgozbiorze królewskim nie mogło zabraknąć pierwszej „biografii” Jana Kazimierza Wazy, skreślonej piórem Francuza skrywającego się pod inicjałami D. L. V. R. Chodzi oczywiście o dzieło pt. Casimir Roy de Pologne, wydane w Paryżu u Claude’a Barbin w 16

      Karta tytułowa dzieła Michela Rousseau de La Valette „Casimir Roy de Pologne”.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Dorohostajskiego

      Krzysztof Mikołaj Dorohostajski herbu Leliwa, o przydomku Monwid (1562 – 1615), marszałek wielki litewski, pan na Dorohostajach na Wołyniu oraz Oszmianie Murowanej w województwie wileńskim, zaprzyjaźniony z Radziwiłłami, był postacią znaną, zarówno na kró

      Grafika przedstawia konia w biegu, który odwraca głowę za siebie. Biegnie w stronę pól. Po boku i nad nim elementy uprzęży? Jest to grafika ze zbiorów Biblioteki Narodowej.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Pastoriusa

      Z ogromnego dorobku pisarskiego (373 pozycje) Joachima Pastoriusa ab Hirtenberg herbu własnego (1611 – 1681), historiografa, lekarza królewskiego, pedagoga i poety, wybija się na czoło dzieło Florus Polonus, stanowiące de facto przystępnie opracowany podr

      Strona tytułowa dzieła Pastoriusa, ze zbiorów Biblioteki Narodowej. Grafika przedstawia orła w koronie, który trzyma w szponach tarczę. Płyną z niej promienie na mapę z nazwą Polonia. Powyżej słońce.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Ricauta

      W bibliotece królewskiej, wśród ok. 30 tytułów dzieł o tematyce wschodniej, znajdowało się 10 publikacji poświęconych dziejom i sprawom Turcji. Jak dalece siedemnastowieczni Polacy byli zainteresowani tym groźnym przeciwnikiem, świadczy – dokonane za pano

      Stara grafika. Przedstawia wnętrze bogato zdobione orientalnymi ozdobami i grupę osób. Jest to mężczyzna na tronie i towarzyszący mu dostojnicy. To Muhammed IV w otoczeniu dworu.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Breynego

      Ziemiańskie upodobania Jana III Sobieskiego znalazły odbicie w gromadzonej przezeń, dość różnorodnej, literaturze z tego zakresu. Z dziedziny botaniki figurowało w bibliotece królewskiej dzieło autorstwa Jakuba Breynego, Exoticarum aliarumque minus cognit

      Karta z grafiką ze staraj księgi. Przedstawia grupę ludzi na tle pejzażu. Stoją przed postumentem i donicą z dużym kwiatem.  Powyżej, na tle nieba, słońce i księżyc, oraz dwa małe amory trzymające  rozpiętą szarfę z napisem. W tle ogród i zarys pagórków.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Samuela ze Skrzypny Twardowskiego

      W polskiej historiografii XVII stulecia poczesne miejsce zajmuje poemat biograficzny pt. Władysław IV król polski i szwedzki, napisany trzynastozgłoskowcem przez Samuela Twardowskiego i wydany w Lesznie w 1649 r. u Daniela Vettera.Autor dzieła, wywodzący

      Karta książki. Przedstawia portret mężczyzny w zbroi, który dosiadł rumaka, na tle fragmentu barokowej architektury. Poszczególne elementy ozdób architektonicznych oddane są bardzo szczegółowo. Jest to karta tytułowa dzieła Samuela Twardowskiego pt. "Władysław IV, król polski i szwedzki" wydanego w 1649 r.

    Słowa kluczowe